شناخت فرهنگ&zwnj سازمانی حاکم و تأثیر آن بر عملکرد کارکنان قوه قضائیه- مرکز امور شوراهای حل اختلاف
بصورت ورد ودر149صفحه
چکیده: فرهنگ&rlm سازمانی الگویی مشترک و نسبتاً پایدار از ارزش&rlm ها، باورها و اعتقادات اساسی در یک سازمان است؛ بنابراین می&rlm توان گفت انجام هرگونه تغییر و تحول بنیادی در سازمان تنها از طریق شناخت فرهنگ آن سازمان امکان&rlm پذیر می&rlm باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر شناخت فرهنگ حاکم و تأثیر آن بر عملکرد کارکنان قوه قضائیه-مرکز امور شوراهای حل اختلاف می&rlm باشد. در این پژوهش دوازده مؤلفه از مؤلفه&zwnj های فرهنگ&rlm سازمانی در نظر گرفته&zwnj شده است که عبارت&zwnj اند از: نوآوری فردی، تحمل مخاطره، جهت&rlm دهی، یکپارچگی و وحدت، روابط مدیریت، کنترل، هویت، سیستم پاداش، تحمل تعارض، الگوهای ارتباطات، تحول سازمانی و نتیجه گرایی؛ مؤلفه&zwnj های مربوط به عملکرد کارکنان شامل: کیفیت کاری، کمیت کاری، وابستگی سازمانی و طرز برخورد می&rlm باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنانی که در سازمان قوه قضائیه- مرکز امور شوراهای&rlm حل&rlm اختلاف، به فعالیت مشغول هستند، تشکیل می&zwnj دهند؛ که با استفاده از تمام شماری به حجم 57 نفر تعیین گردیده&rlm اند. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش انجام تحقیق از نوع توصیفی- مطالعه موردی می&zwnj باشد. ابزار گردآوری اطلاعات از جامعه موردنظر پرسشنامه می&rlm باشد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و روایی آن، از طریق ارائه به کارشناسان و اساتید دانشگاهی سنجیده شده است. مقدار آلفای کرونباخ محاسبه&zwnj شده 921/0 می&rlm باشد که نشان می&rlm دهد پرسشنامه مربوطه از پایایی مطلوبی برخوردار است. این تحقیق شامل یک فرضیه اصلی و دوازده فرضیه فرعی است که برای آزمون این فرضیات از آزمون&rlm های همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون و برای رتبه&rlm بندی متغیرهای مستقل از آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه&zwnj وتحلیل این اطلاعات نشان می&rlm دهد که میان فرهنگ&rlm سازمانی و عملکرد کارکنان قوه قضائیه-مرکز امور شوراهای حل اختلاف رابطه معناداری وجود دارد.